Arnhemse Avonturen 17
Een van de zaken die altijd bovenaan mijn politieke prioriteitenlijstje staan, is zo zuinig mogelijk omgaan met gemeenschapsgeld. Dat zou niets nieuws moeten zijn, maar een houding die ik bij elke bestuurder of politicus zou moeten tegenkomen.
Daarom valt het zo op, als ergens anders weer eens wel makkelijk met gemeenschapsgeld gesmeten wordt. Opvallend genoeg bijna altijd vanuit een zekere linkse Sinterklaashoek.
Ik kan het ook niet helpen, het klinkt nogal “stemmingmakerig”, maar het is helaas gewoon zo.
Kijk deze dagen maar eens naar Amsterdam. Naar de gulle Heer Eberhart van der Laan.
Weer was het raak. Hells angels hebben jaren geleden een terrein gekraakt (een eufemisme voor gestolen) en moeten daar nu weg. Eigen schuld, dikke bult denkt U?
Niet in Amsterdam, daar worden deze heren weggekocht met 400.000 euro van Uw en mijn geld.
Occupy, nog zo iets. Een verzameling onaangepasten die van Amsterdam een soort open inrichting maken. Er worden afspraken gemaakt, die ze vervolgens niet nakomen en toch wordt het geheel verhuisd op kosten van ons allen. Ik kan er niet bij. Zal wel toch aan mijn VVD-schap liggen.
Maar goed, dan de laatste Arnhemse periode.
Maandag 28 november heeft de stichting kiEMT (kennis instituut Energie en Milieu Technologie) een energieconferentie georganiseerd in de schouwburg in Deventer. Dus rij ik die middag door een druk Deventer op zoek naar een parkeerplaats. Niet voor niets zal blijken. Het zijn interessante inleidingen en ik hou er een tweetal goede nieuwe contacten aan over. Een daarvan geeft mij een geheel andere kijk op het begrip windenergie. Ik ben een fervent tegenstander van die grote propellers in ons mooie Gelderland. Maar nu leer ik over het bestaan van windturbines. Dat is echt anders, veel minder groot, veel betrouwbaarder. Het onderzoeken zeker waard.
Dinsdagavond ben ik te gast bij de VVD fractie in Aalten. Het wordt een hele tour om de vergaderplek te bereiken. De wegen zijn opgebroken en ik stuur bijna 20 minuten door een donker Aalten voor ik (nog net op tijd) kan aanschuiven. Het is mijn manier om contact te houden met de VVD fracties in de Oost Achterhoek en twee maal per jaar levert dat veel inzicht (aan beide kanten) op.
Ik krijg trouwens nog een hele goede suggestie mee van Johan Teeuwsen, om het onderlinge afstemmen tussen het VVD bestuur in de Oost Achterhoek te verbeteren. Ga ik zeker iets mee doen!
Woensdag is weer Statendag. Het wordt een drukke dag. In de ochtend direct een discussie over het PHS (Programma Hoogfrequent Spoor) in de Statenzaal. Een ambitieus programma om meer goederenvervoer per rail door ons land te laten rijden. Daarvoor zal bv. de IJssellijn moeten worden verbeterd. Daar bestaat nog steeds veel (begrijpelijke) weerstand tegen.
In de middag maak ik het aanbieden van het regiocontract Achterhoek mee in Amphion in Doetinchem. Normaal een goede gelegenheid voor het netwerk, maar het programma loopt uit en als de pauze begint, moet ik helaas al weer naar Arnhem. Naar mijn commissievergadering.
In die commissie komen punten aan de orde die al drie vorige vergaderingen zijn doorgeschoven.
De agenda van de commissie MIE is veel te vol. Daar moet nodig wat aan worden veranderd.
Enfin, het is laat als ik weer thuis ben.
Donderdag mooi de tijd om wat kuren van mijn autonavigatie te laten herstellen. Zo’n apparaat is een zegen voor een Statenlid. Ik kom tenslotte op de meest onverwachte plekjes.
Zondag ben ik te gast in de Provinciale loge in het Gelredome. Vitesse tegen RKC. Doelpuntrijk.
Vrijdag wordt een rampdag. Mijn Duitse herder Joris is op. Het is onze vierde Duitse herder en zoals altijd is dat geen hond meer, maar een vriend geworden. Maar het gaat niet meer. Spondylose en een joekel van een kwaadaardige tumor in zijn heup maken ons besluit onvermijdelijk.
De dierenarts komt langs en met zijn kop op mijn schoot slaapt Joris die middag voor het laatst in. Hoe oud je ook bent, daar ben je altijd helemaal compleet kapot van. Ik mis hem verschrikkelijk.
Maandagochtend direct naar het HdP in Arnhem. Tijd voor mijn jaarlijks functioneringsgesprek met de “fractieleiding”. Gelukkig is het een volwassen “two way street” gesprek. Goed om van beide zijden eens het functioneren en het verbeteren daarvan, tegen het licht te houden.
Ik mag nog even blijven!!!
Woensdagochtend 7 december is in het HdP de problematiek rond het uitbesteden van de nieuwe regiotaxi contracten aan de orde. De gemeentes zitten krap bij kas en kunnen, via de WMO indicatie en een inkomensgrens, hun gebruik van de Regiotaxi sturen. Dat betekent dat de Provincie onmogelijk tevoren de aanvullende behoefte kan voorspellen. Als er dan een boeteclausule in zo’n contract zit bij onderbesteding, heeft de gedeputeerde een fors probleem.
We besteden de hele ochtend aan dit complexe vraagstuk. Er gaat veel geld in om tenslotte.
In de middag, met de commissie, de bus in. We hebben een werkbezoek aan de containerterminal in Nijmegen. Dat wordt een levendig en leerzaam bezoek. Alle ”ins and outs” van die logistiek passeren de revue. Aansluitend nog langs de eventuele locatie voor het ROP (Rail Opstap Punt) Valburg.
Daarover gaat het Gelders debat dat die avond in het Wapen van Elst wordt gehouden. Namens de VVD neem ik deel aan dat debat. Iedereen begrijpt de noodzaak van economie maar het NIMBY effect laat zich ook hier stevig gelden. Toch zullen we nog iets moeten!
De laatste uurtjes van die dag hebben we een zolderzaaltje besproken en knopen we er onze fractie vergadering aan vast. Heel effectief maar het is daardoor weer eens gruwelijk laat als ik thuis ben.
En er staat natuurlijk geen Joris achter de keukendeur. Je schiet dan direct weer vol!
Donderdag 8 december in de auto naar Harderwijk. Groot hoor Gelderland. Een trip van 270 km.
Maar de reden is een goede. De regio presenteert zichzelf en hun regiocontract, in een restaurant tent aan de ijsbaan in het centrum, aan een groep Statenleden.
Ook het grote ambitieuze project “Waterfront” komt ruim aan bod. Veel nieuwbouw en stevige investeringen. En dat in deze tijd. Maar men kan eigenlijk niet meer terug. Daar zullen we als Provincie bij betrokken moeten zijn en blijven.
Een goed en duidelijk initiatief dat ook iets is voor de regio Achterhoek.
Dan 9 december, vrijdagmiddag. Nog snel even naar Bronckhorst voor een overleg over breedband in het buitengebied van de Achterhoek. Een van de directeuren van NLKabel neemt aan dat overleg deel. Maar hij had niet de tijd om uit den Haag naar Bronckhorst te rijden. Dus, via Facetime, op mijn Ipad hebben we contact. Schitterend systeem dat direct nut en noodzaak van breedband illustreert.
En de zondag? Ach dan schrijven we weer blogjes zoals deze.
maandag 20 februari 2012
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten